Lapas karte
Kokneses pamatskola - attīstības centrs

Mūsu pieredze – pedagogu profesionalitātes pilnveidei

01.12.2021

lumii_20211201_124154737.jpgLatvijas izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021. – 2027.gadam “Nākotnes prasmes nākotnes sabiedrībai” tiek akcentēta nepieciešamība stiprināt iespējas mācīties visa mūža garumā, prasmju, zināšanu un attieksmju regulāra atjaunošana, papildināšana un attīstība. Viens no pamatmērķiem ietver gan speciālās izglītības dimensiju, gan iekļaujošas izglītības pieejas nodrošināšanu visos izglītības līmeņos. Speciālā izglītības sistēma pakāpeniski tiek pārveidota par iekļaujošo, tādēļ skolēnam ar speciālām vajadzībām jānodrošina personalizēta pieeja izglītībai, iespējas attīstīt savu potenciālu, kas atbilst viņa vajadzībām un prasmēm, lai sekmētu pilnvērtīgu iekļaušanos sabiedrības dzīvē.

Kokneses pamatskola – attīstības centrs ir izglītības iestāde, kura papildus izglītības programmu realizēšanai veic arī speciālās izglītības attīstības centra funkcijas, nodrošinot metodiskas un konsultatīvas palīdzības sniegšanu skolotājiem, izglītojamajiem, viņu likumiskajiem pārstāvjiem, kā arī kursu, lekciju, konferenču un semināru organizēšanu. Lai nodrošinātu kvalitatīvu un konkurētspējīgu izglītības procesu skolēniem ar speciālām vajadzībām un sniegtu atbalstu reģiona skolu pedagogiem,  Kokneses pamatskola – attīstības centrs sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju 2021.gada septembrī un oktobrī realizēja divas bezmaksas pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programmas astoņām dalībnieku grupām.

Programmu “Pedagoģiskā procesa plānošana un vadīšana izglītojamiem ar speciālām vajadzībām” apmeklēja 89 pedagogi no dažādām Latvijas vispārizglītojošām un pirmsskolas izglītības iestādēm (Sūnu pamatskola, Suntažu vidusskola, Mežāres pamatskola, Ķeipenes pamatskola, Pļaviņu vidusskola, A.Upīša Skrīveru vidusskola, I.Gaiša Kokneses vidusskola, Jaunjelgavas vidusskola, Kalsnavas pagasta PII "Lācītis Pūks"), lai paaugstinātu savu profesionālo kompetenci darbā ar izglītojamiem ar speciālām vajadzībām, iegūtu prasmes personalizēta mācību procesa organizēšanā un nepieciešamo atbalsta pasākumu sniegšanā, apgūtu iemaņas efektīvas mācību stundas plānošanā un vadīšanā, sasniegumu dinamikas izvērtējuma veikšanā un izglītības iestādes atbalsta komandas organizēšanā. Apkopojot iesniegtās vērtēšanas anketas, var secināt, ka dalībnieki pozitīvi novērtēja piedāvātās kursu programmas nozīmību iekļaujošās izglītības kontekstā, uzsverot, ka tās saturs maksimāli piemērots skolotājiem, kuri strādā ar izglītojamiem ar speciālām vajadzībām, kā arī teorijas un prakses saskaņotību, tās izklāstu ar vienkāršiem piemēriem, galveno akcentu liekot uz izglītojamo, līdz ar to gūtās zināšanas būs ļoti noderīgas ikdienas darbam. Klausītāji uzsvēra, ka kursi bija ļoti noderīgi, jo tie aktualizēja gan vispārizglītojošās skolās esošās problēmas, gan sen aizmirstas lietas un deva “instrumentus” darbam ar skolēniem ar speciālām vajadzībām. Pozitīvi tika novērtēta lektoru piedāvātās  daudzveidīgas metodes un darba formas (teksta pārveidošana vieglajā valodā, mācību programmu un sasniedzamo rezultātu salīdzināšanu, lomu spēles, individuālo plānu veidošana), kas dalībniekiem ļāva pārliecināties par to, ko viņi dara pareizi, kas savā darbībā jāpilnveido vai ko var darīt citādāk. Diskusijās un neformālās sarunās ar kursu klausītājiem aktualizējās nepieciešamība papildināt zināšanas par pedagoģiskā procesa plānošanu un vadīšanu pirmsskolas izglītības posmā bērniem ar speciālām vajadzībām un veiksmīgas sadarbības nodrošināšanu ar viņu vecākiem.

              Lai padziļinātu savas zināšanas par izglītojamo uzvedības problēmu risināšanas iespējām, gūtu ierosmi pozitīvas uzvedības vadīšanas taktikas, disciplīnas problēmu novēršanas, sadarbības veicināšanas metožu integrēšanu izglītības procesā, agresīvas uzvedības korekcijas iespējām un atbalstošas vides nozīmi izglītojamo uzvedības vadīšanā un personības attīstībā 47 dažādu izglītības iestāžu (Pļaviņu vidusskola, Madonas vidusskola, I. Gaiša    Kokneses vidusskola, Aizkraukles novada vidusskola, Salas vidusskola, Biržu pamatskola, Kalnu vidusskola, Aizkraukles pilsētas PII "Saulīte", Praulienas pagasta PII "Pasaciņa", Ļaudonas pagasta PII "Brīnumdārzs", Cesvaines PII "Brīnumzeme", Līvānu novada PII "Rūķītis") pedagogi apmeklēja profesionālās kompetences pilnveides programmu "Stratēģijas izglītojamo uzvedības vadīšanai, korekcijai un agresijas novēršanai". Skolēnu agresijas cēloņi meklējami gan saistībā ar problēmām ģimenē, izglītības iestādē, gan bērna individuālo situāciju, mācīšanās grūtībām, veselības problēmām, atkarības problēmām u.c. Lai spētu palīdzēt gan pašam skolēnam, kuram ir agresīva uzvedība, kā arī nodrošināt pārējiem izglītojamajiem drošu vidi izglītības iestādē, sadarbībā ar speciālistiem nepieciešams izvērtēt skolēna uzvedības cēloņus un rast iespējami labāko risinājumu.

Kursu dalībnieki novērtēja piedāvāto kursu programmu par uzvedības vadīšanu, korekciju un agresijas novēršanu kā aktuālu šodienas izglītības procesā visos izglītības posmos, sākot no pirmsskolas līdz pamatskolai. Pozitīvi tika vērtēta kursu vadītāju prasme veidot savstarpēju dialogu ar klausītājiem,  saprotamā un viegli uztverošā satura izklāstā, veiksmīgi sasaistot teorētiskos jautājumus ar reāliem piemēriem no skolas dzīvēs, kopīgi analizējot konkrētas konfliktsituācijas un saņemt ieteikumus to risināšanai gan no kolēģiem, gan kursu vadītājiem. Diskusiju laikā ar klausītājiem secinājām, ka daudzās skolās ir nepietiekams vai iztrūkstošs atbalsta komandas speciālistu skaits, lai sniegtu palīdzību mācību priekšmetu skolotājiem darbā ar skolēniem ar agresīvu uzvedību, autiskā spektra traucējumiem un emocionālo nenoturību.

Kokneses pamatskolas – attīstības centra speciālisti ir saņēmuši daudzus ieteikumus turpināt organizēt šādus un līdzīga satura izglītojošus pasākumus, kas dotu iespēju vispārizglītojošo skolu pedagogiem iegūt jaunas zināšanas, dalīties pieredzē un papildināt savu kompetenci, lai nodrošinātu atbalstu skolēniem ar  speciālām vajadzībām.

Paldies visiem kursu dalībniekiem par aktīvu dalību kursos, par saviem pieredzes stāstiem, vērtīgajiem ierosinājumiem, atbalstu un par laba vēlējumiem. Uz tikšanos Kokneses pamatskolā – attīstības centrā!

 

Ineta Gerasimova,

Inese Svence

Kokneses pamatskola – attīstības centrs

 

PASĀKUMU KALENDĀRS
<>
back to top