Iedomājaties situāciju lielveikalā, kur visiem pircējiem tiek piedāvāts viena veida un izmēra apģērbs, uzskatot, ka viņiem ir vienāda gaume, stils un izmērs. Līdzīga situācija ir vērojama arī mūsdienu izglītības sistēmā. Ja runa ir par izglītību – dažādība ir likums, nevis izņēmums. Skolās arvien vairāk ir izglītojamo, kuri nāk no dažādām pilsētām un valstīm, pieaug ārzemju studentu, skolēnu ar atšķirīgu kultūras un sociālo pieredzi, kā arī izglītojamo ar speciālām vajadzībām skaits. Neskatoties uz to, mācību programmas joprojām tiek veidotas “parastajam” skolniekam, kur no katra tiek sagaidīta vienāda mācību programmas apguve. Veidojot mācību programmas, netiek ievērota pietiekami liela fleksibilitāte, lai ikvienam būtu dotas iespējas mācīties atbilstoši savām individuālajām vajadzībām un spējām.
Universālais Mācīšanās Dizains (UMD) (Universal Design For Learning (UDL)) ir izglītības ieguves atbalsta sistēma, kas definē mācību mērķus, iesaka mācību materiālu, metožu un darba organizācijas formu izvēli, kā arī akcentē izglītojamo individuālos sasniegumus un viedokli, nodrošinot daudzveidību mācību procesā, atbilstoši izglītojamo individuālajām īpatnībām. Šo izglītības ieguves atbalsta sistēmu ir izveidojusi Amerikas organizācija CAST, balstoties uz pētījumiem neiroloģijā. Tā izvirza trīs pamatprincipus, kurus jāievēro pedagogiem, organizējot mācību procesu, lai nodrošinātu izglītojamiem iespēju iegūt zināšanas, attīstīt prasmes un iemaņas, pilnveidoties, balstoties uz katra indivīda spējām, mācīšanās tempu un veselības stāvokli. Izglītojamiem jāpiedāvā daudzveidīgas iespējas iesaistīties, mācīties, darboties un izteikties.
UMD definē vadlīnijas, kuras palīdz šos pamatprincipus realizēt praksē, piemēram:
Iespējams, pedagogi jau savā darbā ir iekļāvuši dažādus UMD elementus, nemaz par to nenojaušot, tomēr ir vēl tik daudz, ko izzināt un izmēģināt, tāpēc aicinām ieviest savā darbā Universālā Mācīšanās Dizaina principus, iegūstot jaunu skatījumu uz mācīšanas procesa organizēšanu un iespēju nodrošināt katra izglītojamā individuālo izaugsmi.
Lai iegūtu vairāk informācijas, apmeklējiet https://www.ahead.ie/udl un http://www.ksip-ac.lv/lv/metod...
Izmantotie resursi: