UNESCO iekļaujošu izglītību definē kā procesu, kurā tiek nodrošinātas visu izglītojamo daudzveidīgās vajadzības, veicinot ikviena līdzdalību mācību procesā, kultūrā un dažādu kopienu dzīvē, mazinot atstumtību izglītības ieguves procesā. Ikdienas dzīvē mēs arvien biežāk sastopamies ar cilvēku dažādību – atšķirīgu kultūras un sociālo pieredzi, nevienādām intelektuālajām spējām vai nepietiekamu fizisko veselības stāvokli. Sabiedrībai ir jāturpina mainīties, kā svarīgāko nosakot domāšanas virzienu, kurā galvenā vērtība ir cilvēks, un tikai jebkura cilvēka ērtības un drošība ir svarīgākie humānas vides veidošanas kritēriji, kuri padara pakalpojumus, izglītību un infrastruktūru pieejamu ikvienam sabiedrības loceklim, neskatoties uz speciālām vajadzībām, uztveres vai veselības problēmām.
2022.gada 19. janvārī Kokneses pamatskolas – attīstības centra skolotājām Inesei Svencei un Inetai Gerasimovai, pateicoties Zviedrijas vēstniecības ielūgumam, bija brīnišķīga iespēja Latvijas Nacionālajā bibliotēkā piedalīties filmas “Modes skate” (Catwalk) pirmizrādē Latvijā un fotoizstādes “Piedzimis piederīgs?” atklāšanā, kuru organizēja Zviedrijas vēstniecība sadarbībā ar Glada Hudik teātri (Zviedrija) un Zviedru institūtu, un kura tapusi projekta "Bērni nepiedzimst ar aizspriedumiem" ietvaros. Projekta pamatā ir ideja, ka integrācijas uzdevums nav panākt, lai visi būtu vienādi, bet iemācīt mums pieņemt, ka visi esam atšķirīgi, un saskatīt tajā vērtību. Filma ir stāsts par meiteni ar funkcionāliem traucējumiem un viņas sapni kļūt par modeli, par ceļojumu līdz sapņa sasniegšanai – modes skatei Ņujorkā, jo tiesības mirdzēt ir ikvienam…..
Kokneses pamatskola – attīstības centrs ir viena no Latvijas skolām, kura aktīvi darbojas projektā “Bērni nepiedzimst ar aizspriedumiem”, un skolēni visa mācību gada garumā piedalās “Individuālās mācību procesa jomas” metodiskās komisijas skolotāju organizētajās aktivitātēs, mācoties pieņemt atšķirīgo, ieraudzīt to, ka ikvienam piemīt spējas, dotumi, resursi, pilnveidojot izpratni, kā mazināt aizspriedumus, papildināt zināšanas un iepazīstot vienam otru.
“Šādi cilvēki ilgu laiku mūsu sabiedrībā nav bijuši redzami, viņu it kā nemaz nav bijis un, protams, ka jebkuras pārmaiņas prasa ilgu laiku, bet katra iespēja cilvēkiem ar garīga rakstura traucējumiem būt redzamiem mūsu sabiedrībā ir ļoti svarīga,” norāda “Glada Hudik” teātra direktore Pia Andersone. Bērni nepiedzimst ar aizspriedumiem, tos viņi iegūst no mums, pieaugušajiem. Viens no šī brīža uzdevumiem izglītības vidē ir veicināt taisnīgumu un cieņu pret visu cilvēku līdztiesību, pieņemot atšķirīgo, attīstot sapratnes un līdzjūtības spējas, bet mūsu kā pedagogu uzdevums ir atbalstīt šīs vērtības un mācīt tās skolēniem.
Inese Svence,
Ineta Gerasimova
Kokneses pamatskola – attīstības centrs