UNESCO definējis, ka “iekļaujošā izglītība ir process, kura mērķis ir piedāvāt kvalitatīvu izglītību visiem, vienlaikus ievērojot dažādību un atšķirīgās skolēnu kopienu vajadzības un spējas, īpatnības un mācību gaidas, novēršot visa veida diskrimināciju”. Iekļaujošā izglītības procesā tiek veikta sagatavošanās un mācīšanās, lai veicinātu visu skolēnu izglītošanu un labklājību klasē. Šajā procesā būtiska loma ir šādiem elementiem: pedagoģijai, mācību programmai un novērtēšanai, skolotāja pamatkompetencēm, tostarp kritiskai refleksijai, globālai kompetencei un izaugsmes domāšanas veidam.
Mēs, Kokneses pamatskolas - attīstības centra pedagogi, vasarā pilnveidojām savas profesionālās kompetences Spānijas pilsētā Malagā Erasmus+ projektā, mācoties kursos "Inclusive education", kas sniedza zināšanas ne tikai par iekļaujošo izglītību, bet ļāva iepazīt Spānijas vēsturi, kultūru, satikt un kopā darboties ar pedagogiem no Ungārijas, Portugāles, Vācijas.
Kursos guvām starptautisku pieredzi, iepazīstot kursu dalībniekus, to skolas, tradīcijas, Ungārijas, Vācijas, Portugāles valstu izglītības sistēmas. Aktualizējām UNESCO 9 zelta likumus iekļaujošā izglītībā, diskutējām par to ievērošanu skolās. Strādājot grupās, meklējām skolēnu atšķirības/dažādības, sniedzām ieteikumus šo bērnu iekļaušanai sabiedrībā, veidojām iekļaujošus stāstus ar bilžu kartēm. Apgūstot Eiropas pieredzi mūsdienīgas izglītības nodrošināšanai, darbojāmies grupās, iepazīstot dažādas spēles, skolēnu iekļaušanai klases kopienā. Lielu uzmanību pievērsām emocijām un jūtām, izspēlējot iedomātas situācijas, noteicām emociju/jūtu vietas atrašanos cilvēka ķermenī. Konkrētā vides objektā grupās meklējām skatu ar pozitīvu nokrāsu, negatīvu nokrāsu un iekļaujošu elementu cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Piedalījāmies kustību aktivitātēs, kas radīja pozitīvu noskaņojumu dalībniekos kursu noslēgumā.
Brīvajā laikā pēc mācībām iepazinām Spānijas skaisto ostas pilsētu Malagu, kājām izstaigājot un aplūkojot nozīmīgākos apskates objektus, izbaudījām Flamenko šovu. Neaizmirstamus iespaidus guvām Andalūzijas gleznainajā pilsētā Rondā.
Apmeklējot Erasmus+ projektā organizētos kursus, pilnveidojām izpratni par iekļaujošo izglītību, par cilvēku atšķirībām, guvām jaunas zināšanas inovatīvu darba organizācijas formu pielietošanai iekļaujošam darbam klasē, aktualizējām zināšanas par UNESCO 9 zelta likumiem iekļaujošā izglītībā, pilnveidojām savas angļu valodas sarunu prasmes, spēju orientēties, izmantojot Google Maps norādes.
Pedagogiem ir jādomā par visu skolēnu iekļaušanu klasē un nepārtraukti ir jāatrodas meklējumu procesā, savu zināšanu paplašināšanā, jo īpaši iekļaujošās izglītības jomā.
Malda Sokolovska,
Aija Kārkliņa,
Kokneses pamatskola – attīstības centra skolotājas, Erasmus+ projekta dalībnieces