Pirmsskolas izglītība Izglītības likumā tiek definēta kā izglītības pakāpe, kurā notiek bērna personības daudzpusīga veidošanās, veselības stiprināšana, sagatavošanās pamatizglītības ieguvei. Pirmsskolā bērns gūst pirmo apzināto mācīšanās pieredzi, tā dod pamatu turpmākām skolas gaitām, tai ir nozīmīga ietekme uz bērna personības veidošanos un to, vai bērns mācīsies ar prieku un vēlēsies izzināt pasauli, parādības un sakarības. SKOLA 2030 izstrādātajā “Pirmsskolas mācību programmā” tiek akcentēts, ka ikviens bērns apgūst sasniedzamo rezultātu savā individuālā tempā. Viens to dara ātri un precīzi, citam nepieciešams ilgāks laiks, lai mēģinātu un vingrinātos, vispirms pakāpeniski apgūstot katru atsevišķo sasniedzamo rezultātu, tad mācoties tos koordinēti lietot dažādās kombinācijās. Tādēļ jau pirmsskolas izglītības posmā, īpaši svarīga ir iekļaujošas izglītības pieeja, kuru iespējams īstenot, atzīstot un novērtējot bērnu dažādās mācīšanās vajadzības, nodrošinot to apmierināšanu, izmantojot daudzveidīgas metodes un pieejas, veidojot izglītības iestādēs atbalstošu vidi un pilnveidojot skolotāju prasmes strādāt ar bērniem ar speciālām vajadzībām.
Kokneses pamatskola – attīstības centrs 2022.gada 25.oktobrī aicināja Aizkraukles novada pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogus piedalīties seminārā “Bērns ar speciālām vajadzībām pirmsskolas izglītības iestādē”, kurā tika piedāvāta iespēja papildināt zināšanas un profesionālo kompetenci ikdienas darbā ar bērniem ar speciālām vajadzībām. Skolotāji varēja noklausīties speciālā pedagoga I.Svences lekciju “Speciālo vajadzību pazīmes bērniem no 1,5 līdz 7 gadu vecumam” un uzzināt cik atšķirīgi norisinās ikviena bērna attīstība, akcentējot vecumposmu attīstības secību, kura ir negrozāma. Lektore informēja, kuri faktori bērna attīstībā ir būtiskākie un kādos gadījumos jākonsultējas ar speciālistiem, lai atklātu kavēšanās cēloņus, uzsverot, ka primārais ir savlaicīga diagnostika un kvalificēti atbalsta pasākumi. Svarīgi jau pirmsskolā ievērot visas bērna speciālās vajadzības, attīstības likumsakarības, nodrošināt viņa psihisko, sociālo, fizisko attīstību.
Izglītības iestādes speciālās izglītības skolotājas dalījās pieredzē ar semināra dalībniekiem. D.Ūdre un S.Gžibovska demonstrēja, kādas mūsdienīgas tehnoloģijas un digitālās platformas var izmantot kvalitatīva pirmsskolas mācību procesa organizēšanā, kopā ar Z.Krēsliņu bija iespēja praktiski darboties pie interaktīvā galda, iepazīstoties ar tā daudzveidīgajām mācību lietotnēm, S.Riekstiņu piedāvāja “uzbūvēt bērnu” līdz astoņu gadu vecumam, pilnveidojot pedagogu izpratni par to, cik nozīmīgi katra bērna personības un izziņas procesu attīstībā ir to ietekmējošie faktori. Semināra noslēgumā dalībniekiem bija iespēja iepazīties ar Kokneses pamatskolu – attīstības centru un tā piedāvātajiem atbalsta pasākumiem vispārējās izglītības iestādēm iekļaujošas izglītības nodrošināšanai.
Kokneses pamatskola – attīstības centrs saka paldies visiem dalībniekiem no Aizkraukles PII “Auseklītis” un “Saulīte”, Pļaviņu PII “Jumītis” un filiāles “Bērziņš”, Seces PII “Vasariņa”, Bebru PII “Bitīte”, Mazzalves pamatskolas, Kokneses PII “Gundega”, Jaunjelgavas PII “Atvasīte”, Pērses sākumskolas, Aizkraukles pagasta sākumskolas par ieinteresētību, aktīvu iesaistīšanos un aicina uz turpmāku sadarbību, lai ikdienā nodrošinātu kvalitatīvu, katram bērnam atbilstošu, mācību procesu jau pirmsskolā un sekmējot labākus rezultātus skolā.
Inese Svence
direktores vietniece metodiskajā darbā
Kokneses pamatskola – attīstības centrs