Erasmus programma sniedz dalībniekiem unikālu iespēju iegūt starptautisku pieredzi, kas veicina personīgo un profesionālo izaugsmi, palīdz attīstīt starpkultūru komunikācijas prasmes un paplašina redzesloku, veicina pašapziņu. Eiropā skolotāju kvalifikācijas paaugstināšana tiek uzskatīta par būtisku izglītības kvalitātes uzlabošanas elementu, nodrošinot viņiem iespējas attīstīt savas prasmes un zināšanas, lai pielāgotos mainīgajām prasībām un izaicinājumiem. Nepārtraukta izglītošanās un zināšanu apguve ir Kokneses pamatskolas – attīstības centra pedagoģiskā personāla izvirzītais profesionālās pilnveides un pašizaugsmes mērķis. Tādēļ akreditētā Erasmus+ 2023 projekta realizēšanai tika izmantotas daudzveidīgas formas – dalība starptautiskos kursos, “darba ēnošana”, kā arī ārzemju eksperta vizīte izglītības iestādē.
Digitālo ierīču un tehnoloģiju izmantošana ir kļuvusi par neatņemamu sastāvdaļu izglītības iestādēs mācību plānošanā un īstenošanā. Speciālās izglītības skolotājas Elīna Māliņa un Daina Logina no 2023. gada 23. oktobra līdz 28. oktobrim piedalījās kursos "IT, mācīšana un mācīšanās brīvā dabā” Francijā, lai pilnveidotu profesionālo kompetenci informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pielietojumu mācīšanas un mācīšanās procesā āra nodarbībās. Tie nodrošina kvalitatīvu, mūsdienu prasībām atbilstošu izglītības procesu, jo skolēniem arvien vairāk ir nepieciešamas digitālās kompetences, lai viņi būtu gatavi dzīvei mainīgajā pasaulē. Teorētiskās zināšanas tika papildinātas ar praktiskām nodarbībām un uzdevumiem, kuru laikā dalībnieces uzzināja, kā organizēt mācību stundu dabā vai pilsētvidē, izmantojot inovatīvas metodes un digitālās tehnoloģijas, kas nodrošina iesaistošu un aizraujošu skolēnu ikdienu, jēgpilnu un izzinošu izglītības procesu, tuvinot to reālajai dzīvei. Āra nodarbības bagātina bērnu pieredzi, attīsta viņu emocionālo intelektu, radošumu, domāšanu, veicina ikdienas kustību aktivitāti, pilnveido pedagoga un izglītojamo sadarbību. Visas izmantotās aplikācijas un platformas tika apvienotas vietnē symbaloo.com, kas ļauj lietotājiem izveidot personalizētu virtuālo darbvirsmu un ir pieejama no jebkuras ierīces ar interneta savienojumu. Kursu dalībnieces iepazinās arī ar Nicas un tuvumā esošās pundurvalsts Monako kultūrvēsturiskajām vietām un izbaudīja skaisto dabu.
Speciālās izglītības skolotājas Svetlana Mateša un Kristiāna Ancelāne no 2024. gada 11. marta līdz 16. martam piedalījās Europass Teachers Academy organizētajos Erasmus+ kursos „CLILL fiziskās izglītības skolotājiem”, kuri norisinājās vienā no Spānijas salām Tenerifē. Ar fizisko aktivitāšu palīdzību un reāliem mācību stundu paraugiem tika gūts priekšstats par “CLIL”, tā galvenajiem jēdzieniem un vajadzību identificēšanu. Praktiski darbojoties un izmantojot apgūtās zināšanas un atslēgas vārdus, dalībnieki mācījās veidot īsus darba noteikumus un instrukcijas, kā arī iepazīstināja klātesošos ar tradicionālu katras valsts sporta spēli. Mobilitāte noslēdzās ar kursu organizatoru vadīto ekskursiju uz Teides nacionālo parku, apmeklējot Masca ieleju un gūstot neaizmirstamas sajūtas.
Lai padziļinātu zināšanas par jauktās apmācības būtību un grupu rotāciju, neirolingvistisko programmēšanu, modelēšanu un metamodelēšanu kursos “Uzlabotas inovatīvas mācību metodes”, 2024.gada martā uz Grieķiju devās speciālās izglītības skolotājas Anika Vaivade, Inese Krastiņa un Nellija Bāliņa. Mācību laikā dalībnieces kopā ar kolēģiem no citām valstīm diskutēja par zaļajām kompetencēm, analizēja dažādas situācijas, jo Eiropas Savienība atbalsta izglītības un apmācības nozares centienus veicināt zaļo pārkārtošanos un uzlabot ilgtspējas kompetences visos izglītības līmeņos. Kursu noslēgumā Kokneses skolotājas kopā ar citiem Eiropas kolēģiem novērtēja gūtās zināšanas, kā arī apmeklēja Atēnu Akropoli, ko uzskata par Eiropas kultūras un civilizācijas būtisku aspektu un vērtību šūpuli.
Speciālās izglītības skolotājas Dace Ūdre un Gunita Dambe 2024. gada skolēnu pavasara brīvdienu laikā piedalījās Europass Teachers Academy organizētajos kursos “Izpratne un atbalsts skolēniem ar ASD un ADHS” Grieķijas galvaspilsētā Atēnās. Dalībnieki padziļināja zināšanas par bērniem ar speciālām vajadzībām, par autisko traucējumu plašo spektru: diagnostikas kritērijiem, smaguma pakāpēm, sociālās komunikācijas traucējumiem, uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroma tipiem, apguva metodes un stratēģijas, kuras izmantojamas skolēnu ar AST un UDHS atbalstam, mainot mācīšanās pieeju un klases vidi, lai pēc iespējas labāk pielāgotos raksturīgajai uzvedībai un attīstītu sociālās prasmes ikdienas dzīvē, kā arī iepazinās arī ar alternatīvās komunikācijas sistēmām TEACCH un PECS. Paralēli mācībām organizatori sniedza vienreizēju iespēju doties ekskursijā pa Atēnām, kur no Mūzu kalna pavērās unikāls skats uz Atēnu demokrātijas simbolu – Partenonu. Īpašu auru mobilitātes dalībnieki izjuta no marmora būvētajā Panatenaic stadionā, kur 1896. gadā notika pirmās mūsdienīgās olimpiskās spēlēs.
Jaunas starptautiskas pieredzes gūšana, tās pārnese ikdienas darbā ar skolēniem ar speciālām vajadzībām klasē, pilnveidotā mācību metodika, sekmētā profesionālā pilnveide un pieredzes apmaiņa, pozitīvā motivācija karjeras izaugsmes iespējām ir Erasmus+ aktivitātes “darba ēnošana” ieguvumi. Arī Kokneses pamatskolas – attīstības centra pedagoģiskā personāla un administrācijas komandas, izmantojot šo mobilitātes veidu, devās uz Eiropas valstīm, lai iegūtu jaunas idejas un praksi, vērojot kolēģu pielietotos paņēmienus kvalitatīva izglītības procesa nodrošināšanā ārvalstīs. 2023.gada rudens brīvdienās, lai iepazītos ar Turcijas pieredzi speciālās un iekļaujošās izglītības realizēšanā, tika apmeklēta Dr.Günseli – Dr.Bülent Akinsal speciālās izglītības iestāde, kuras vīzija ir “Būt līderim un piemēram speciālās izglītības jomā”. Mobilitātes dalībnieki vēroja teorētiskās un praktiskās nodarbības, kurās bērni ar speciālām vajadzībām apguva dzīvei nepieciešamās prasmes ēdienu gatavošanā, matu veidošanā, telpu uzkopšanā, veļas mazgāšanā un viesu uzņemšanā. Abu skolu pārstāvji ar interesi diskutēja par kopīgo un atšķirīgo valstu izglītības sistēmās, nepieciešamā atbalsta nodrošināšanā un problēmām iekļaujošā izglītībā, to risināšanas iespējām. Savukārt, Umut speciālās izglītības un rehabilitācijas centra apmeklējuma laikā viesi tika iepazīstināti ar dažādiem tā darbības virzieniem, kur katrs centra apmeklētājs veic savām spējām un veselības stāvoklim atbilstošu darbu, apgūst iemaņas, kas ļaus iekļauties darba tirgū un sabiedrības dzīvē. Savukārt, 2024. gada jūnijā “darba ēnošana” saulainajā Spānijā sniedza iespēju iepazīties ar šīs valsts pieredzi speciālās un iekļaujošās izglītības realizēšanā, viesojoties izglītības un atbalsta centrā MATER, kas piedāvā dažādus mācību pakalpojumus bērniem un jauniešiem ar īpašām vajadzībām. Šajā centrā tiek nodrošināta integrēta un personalizēta pieeja, izglītība, terapija un sociālais atbalsts, pielāgojot mācību programmas katra skolēna individuālajām vajadzībām, un psiholoģijas, logopēdijas un fizioterapijas nodarbības, lai atbalstītu ikviena attīstību. Projekta dalībnieki piedalījās un vēroja korekcijas nodarbības bērniem ar speciālām vajadzībām viņu attīstībai piemērotā vidē, kas nodrošināja draudzīgu, atbalstošu un attīstošu gaisotni, tikās ar administrāciju, atbalsta personālu, vēroja mācību stundas klasēs. Kokneses skolotāji “darba ēnošanas” laikā ne tikai iepazinās ar Turcijas un Spānijas izglītības sistēmām, bet arī izbaudīja silto laiku, priecājās par skaisto dabu un apskatīja kultūrvēsturiskās vietas.
Neatsverama loma un nozīme ir iespējai Erasmus+ projekta realizēšanas procesā organizēt “ārzemju eksperta vizīti”. Tās ietvaros 2023. gada martā gan Zemgales reģiona skolotāju konferencē, gan praktiskās nodarbībās, kas notika Kokneses pamatskolā – attīstības centrā, ar savu pieredzi un zināšanām dalījās psiholoģijas un pedagoģijas Victor Center direktore Eleonora Palmieri no Maceratas Itālijā. Lektore dalībniekus iepazīstināja ar neiroaktivācijas procesu, tā nozīmi, stimulējot un uzlabojot smadzeņu darbību, kognitīvās funkcijas, piemēram, atmiņu, uzmanību, koncentrēšanos un domāšanu.
Noslēdzoties projektam un apkopojot rezultātus un ieguvumus, visi mobilitātēs iesaistītie dalībnieki atzina, ka tā ir nenovērtējama bagātība – gūt zināšanas un prasmes starptautiskā komandā kopā ar kolēģiem, apgūt Eiropas pieredzi mūsdienīgas izglītības nodrošināšanai, motivāciju veidot jaunus kontaktus un ierosmi piedalīties arī citos starptautiskajos projektos. Profesionālā pilnveide veicina skolotāju pašapziņu un motivāciju, jo viņi jūtas kompetenti un gatavi izmantot jaunas mācību metodes, kā arī veicina sadarbību un pieredzes apmaiņu, inovāciju izplatīšanu izglītībā. Dalība Erasmus+ 2023 projektā bija lieliska iespēja praktizēt un uzlabot svešvalodas prasmes, gūt jaunas idejas un stratēģijas, kuras varēs izmantot savā pedagoģiskajā darbībā, kā arī nodot citiem pedagogiem Kokneses pamatskolā - attīstības centrā, sekmējot izglītības iestādes un speciālās izglītības attīstības centra ilgtspējību.
Projekta dalībnieku ieguvumus un pārdomas apkopoja
projekta koordinatore Ineta Gerasimova
Kokneses pamatskola - attīstības centrs