Mūsdienu skolotājs ir daudzpusīgs profesionālis, kurš spēj pielāgoties mainīgajām izglītības prasībām. Viņam ir jābūt empātiskam un saprotošam, lai dotu ne tikai zināšanas un motivētu skolēnus sasniegt savus mācību mērķus, bet arī veidotu pozitīvas, cieņpilnas attiecības un atbalstošu vidi. Mūsdienu skolotājs ir mūžizglītības piekritējs, kurš patstāvīgi pilnveido savas prasmes, lai nodrošinātu augstas kvalitātes izglītību, kā arī veicina kritisko domāšanu, radošumu un sadarbību, kas ir būtiskas 21.gadsimta sabiedrībā.
2025.gada 10.martā Kokneses pamatskolā – attīstības centrā uz kārtējo pedagogu konferenci “Skola, kas māca un mācās…” pulcējās skolotāji un nozares speciālisti no tuvākiem un tālākiem Latvijas novadiem – Jēkabpils, Madonas, Ogres, Rēzeknes, Augšdaugavas, Bauskas, Daugavpils un Aizkraukles, lai apspriestu mūsdienu izglītības izaicinājumus un iespējas. Atklājot konferenci, tās dalībniekus uzrunāja Kokneses pamatskolas – attīstības centra direktore Anita Ščerbinska, Aizkraukles novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Leons Līdums, Kokneses apvienības pārvaldes vadītāja Agrita Vagoliņa un Aizkraukles novada izglītības pārvaldes vadītāja Sarmīte Kļaviņa, novēlot radošu, jaunām zināšanām piepildītu dienu un prieku par kopā būšanu.
IKVD Kvalitātes nodrošināšanas departamenta direktors Rolands Ozols savā lekcijā raksturoja skolu kā mācīšanās organizāciju, uzsverot, ka tā veicina sadarbību, inovācijas un refleksijas, lai uzlabotu mācību procesu un izglītības kvalitāti. Sadarbība un komandas darbs ir būtiski elementi, kas palīdz skolotājiem un skolēniem dalīties zināšanās un pieredzē, lai sasniegtu kopīgus mērķus, savukārt, refleksija un pašvērtējums ir svarīgi, lai tiktu izvērtēti darba un mācību rezultāti, identificējot stiprās puses un jomas, kurās nepieciešami uzlabojumi. Šāda pieeja palīdz veidot dinamisku un elastīgu izglītības vidi, kas spēj pielāgoties mainīgajām prasībām un izaicinājumiem.
Konferences turpinājumā personīgās meistarības treneris Artūrs Zeltiņš aicināja dalībniekus uz diskusiju par labas komunikācijas nosacījumiem, kas ir kļuvusi par vienu no pieprasītākajām prasmēm darba tirgū. Tā palīdz sasniegt profesionālus mērķus, uzlabot savstarpējās attiecības un atvieglot ikdienas darbu. Lektors uzskata, ka uz rezultātu vērsta komunikācija ir būtiska, lai mazinātu pārpratumus ikdienas saziņā un motivētu sevi un citus rīcībai, spēju domāt un rīkoties savās interesēs, kā arī uzsvēra apziņas un zemapziņas lomu komunikācijā un analizēja domāšanas rāmjus, kas var traucēt vai veicināt savstarpējo sapratni.
Erasmus+ projekta aktivitātes “Uzaicinātais ārzemju eksperts” ietvaros konferencē piedalījās viesis Henriks Johansons (Henric Johansson ) no Norvēģijas un dalījās pieredzē par vērtību lomu veiksmīgas trīspusējas komunikācijas veidošanā starp pedagogu, vecāku un bērnu. Vērtības ir svarīgs pamats, kas palīdz veidot pozitīvu mācību vidi. Efektīva komunikācija ir būtiska, lai nodrošinātu veiksmīgu mācību procesu un bērnu attīstību. Visiem izglītības procesā iesaistītajiem ir jāiemācās ieraudzīt skolēnu, sadzirdēt viņa vajadzības un sniegt nepieciešamo atbalstu. Tas ir izdarāms tikai tad, ja starp skolu un vecākiem tiek veidotas cieņpilnas, uz sadarbību un bērna interesēm balstītas, attiecības.
Latvijas Universitātes Padomes priekšēdētājs, Prof. Mārcis Auziņš uzskata, ka miers nemierīgos laikos ir sasniedzams, izmantojot meditāciju, senos budistu tekstus un apzinātības praksi, kas ļauj saglabāt prāta skaidrību un mieru. Lektors arī norādīja, ka apziņas un zemapziņas loma ir būtiska, lai pārvarētu stresu un nemieru, saglabātu emocionālo stabilitāti.
Dienas noslēgumā, lai uzmundrinātu konferences dalībniekus un dotu viņiem pozitīvu “lādiņu” turpmākajam darba cēlienam, uzstājās mūziķis Mārcis Auziņš – izcils ģitārists, kurš pazīstams ar savu virtuozitāti un emocionālo izpildījumu.
Uz tikšanos Kokneses pamatskolā – attīstības centrā!
Ineta Gerasimova,
metodiķe
Kokneses pamatskola – attīstības centrs