22.martā pieci Kokneses internātpamatskolas – attīstības centra pedagogi devās otrā braucienā uz Igauniju, lai, NORDPLUS Junior projekta „Skolotāju starptautiskā sadarbība un pieredzes apmaiņa” trešā aktivitātes ietvaros, turpinātu profesionālo sadarbību ar Jaagu pamatskolu Viljandi.
Aktivitātes laikā skolas – centra pedagogiem bija iespēja apmeklēt stundas un vērot mācību procesu Jaagu pamatskolā. Ekskursijas laikā bija iespēja plašāk iepazīties ar sadarbības skolas darba struktūru un organizāciju. Jaagu skolas skolotāji bija sagādājuši īpašu pārsteigumu – skolotāju teātra izrādi. Tajā piedalījās visi skolas skolotāji, savukārt bērni bija skatītājos. Teātra izrādē tika nospēlēta Igauņu tradicionālā pasaka un ar patiesu prieku vērojām, kā bērni jūt līdzi aktieru spēlei uz skatuves. Diskusijās ar skolotājiem noskaidrojām, ka šādas teātra izrādes viņi organizē regulāri. Tajās piedalās gan skolotāji, gan bērni. Lai gan izrādes iestudēšana prasa ziedot daļu sava brīvā laika, tā ir lieliska iespēja saliedēt kolektīvu un rosināt bērnus izkopt savus talantus un dotumus.
Lai realizētu projekta mērķi, mūs iepazīstināja arī ar citām Igaunijas izglītības iestādēm. Bērnudārzs „Midrimaa” ir viens no trim lielākajiem bērnudārziem Viljandi (vidējais bērnu skaits 210). Šis bērnudārzs uzcelts 1968.gadā. Bērnudārzu veido divas savstarpēji savienotas ēkas.
Bērnudārzam apkārt ir plaša (11000 kvadrātmetri), nožogotā teritorija, kura sadalīta 12 rotaļu un sporta laukumos. Pašlaik bērnudārzā ir 11 grupas. Bērnudārza „Midrimaa” misija ir nodrošināt drošas, interesantas un veselību veicinošas aktivitātes bērniem un viņu ģimenēm, lai sagatavotu bērnus nākošajam dzīves posmam – skolai.
Vecā muižas mājā, ļoti skaistā vietā, mūsu grupu uzņēma Jüri Hansens – Lahmuses speciālās skolas direktors. Pieredzes apmaiņas vizītes laikā mums tika dota iespēja iepazīties ar skolas telpām un organizatorisko struktūru. Skola atradās četrās dažādās ēkās. Daļa ēku bija glīti izkomentētas piesaistot Eiropas struktūrfondu līdzekļus, bet centrālā mācību ēka vēl gaida savu kārtu. Direktors pastāstīja, kā mācību process tiek saistīts ar praktisko darbību un reālo dzīvi. Skolēni praktiskajās nodarbības apgūst koka, māla un stikla apstrādes prasmes, dažādus rokdarbus. Bērnu darbi tiek izmantoti skolas prezentācijai, kā arī ziedojumu piesaistei. Savāktie līdzekļi sniedz iespēju uzlabot materiāli tehnisko bāzi. Interesanta sadarbība ir izveidojusies ar tuvējo laukstrādnieku, kura saimniecībā zēniem ir iespēja apgūt prasmes vadīt traktoru un iesaistīties zemes apstrādes darbos. Priekšzināšanas traktormācībā tiek apgūtas stundās.
Liela nozīme tiek veltīta izglītojamo ar speciālām vajadzībām rehabilitācijai. Lahmuses speciālajā skolā vienas ēkas pagrabstāva telpās ir izveidots milzīgs rehabilitācijas centrs, kurā ir sāls istaba, infrasarkanā sauna, krāsu terapijas istaba hidroterapijas, masāžas un vibroterapijas telpas. Šis centrs ir speciāli veidots bērniem, kuriem ir nepieciešama fiziskās, garīgās un emocionālās veselības attīstība un rehabilitācija. Iekārtas rehabilitācijas centram tika sagādātas atbilstoši Lahmuse skolas specifikai un bērnu vajadzībām, bet tās var izmantot arī citi interesenti.
Skolas – centra projekta grupai tika dota iespēja iepazīties arī ar Igaunijas kultūrvēsturisko mantojumu – apskatīt Igauņu tradicionālās mūzikas centru un noklausīties Republicalma, Antonio Placer un Jean - Marie Machado koncertu, izstaigāt Viljandi un pilsdrupas, uzzināt pilsētas vēsturiskos attīstības posmus. Īpaši interesanta bija viesošanās Olustveres mužā. Tā ir izveidota 17. gs. un izceļas ar reprezentatīvo arhitektūru, bioloģisko parku un ļoti labi saglabātajām muižas ēkām. Šobrīd Olustveres muiža ir tūrisma centrs, kurš darbojas Viljandi Lauksaimniecības biedrības un Igaunijas Aleksandra skolas kā sponsora vadībā. Jau vēsturiski Olustvere ir bijusi lauksaimniecības izglītības centrs. Laika gaitā, mainoties nosaukumiem, Olustverē ir saglabājusies vecākā Igaunijas lauksaimniecības skola – Olustvere Teenindus – ja Maamajanduskool. Ciemojoties Olustveres muižā ir iespējams piedalīties dažādās amatnieku darbnīcās. Tās atrodas bijušajās mužas ēkās, kuras ir atjaunotas un atbilstoši pielāgotas. Profesionālu meistaru vadībā var apgūt pamatprasmes vai papildināt iemaņas maizes cepšanā, keramikas gatavošanā, stikla pūšanā, lina un metāla apstrādē. Kopā ar Jaagu skolas pedagogiem darbojāmies stikla pūšanas darbnīcā un katrs pagatavojām stikla vāzīti. Pēc labi padarīta darba mēs varējām ieturēt maltīti veclaicīgā Olustveres muižas kamīnzālē.
Tartu viesojāmies speciālajā skolā „Maarja”. Skola dibināta 1994. gadā un ir pirmā oficiālā izglītības iestāde bērniem ar speciālām vajadzībām Igaunijā. Šobrīd skolas atrodās 4 modernās ēkās, kuras uzceltas ar Nīderlandes, Norvēģijas un Igaunijas projektu atbalstu. Skolā bērni mācās trijos posmos – bērnudārzs, pamatskola un arodiemaņu skola. Skola strādā pēc Valdorfa pedagoģijas metodēm un katram bērnam ir izstrādāta individuālā programma. Skolā īpaša uzmanība tiek veltīta bērnu rehabilitācijai un piesaistīti atbilstoši speciālisti. Klientiem tiek piedāvāta individuālā izpēte un rehabilitācijas plāna sastādīšana, ergoterapija, radošā terapija (mūzika, māksla), fizioterapija, sociālā darbinieka, psihologa, logopēda un speciālā pedagoga pakalpojumi. Ļoti interesanti ir izveidota krāsu terapijas telpa. Tajā ar vienkāršiem līdzekļiem ir panākta iespēja iesaistīt bērnus krāsu un mūzikas terapijas nodarbībās, dodot iespēju viņiem aktīvi iesaistīties nodarbības gaitā. Telpas sienu veido logs, kurš noklāts ar krāsainām plēvēm. Telpas vidū atrodas nolaižams balts ekrāns. Skolēns nostājas starp ekrānu un logu – viņš ir aktieris. Mūzikas ritmā aktieris attēlo savas emocijas kustībās, skatītāji savukārt var vērot kustību gaismu spēles, ko rada saules stari, kas iespīd caur krāsaino logu. Mācības ir saistītas ar praktisko darbību. Visa skola iesaistās pasākumu plānošanā, organizēšanā un sagatavošanā.
Skolā „Maarja” izveidots atbalsta centrs cilvēkiem ar intelektuālās attīstības traucējumiem, viņu ģimenēm un speciālistiem. Tā mērķis ir radīt labvēlīgus apstākļus personu ar garīgās attīstības traucējumiem mūžizglītībai un dzīvei sabiedrībā, sniedzot atbalstu, piedāvājot dažādus pakalpojumus un nodarbības. Šo centru var apmeklēt skolēni, kuri beiguši skolu, kā arī izmantot vecāki, lai saņemtu palīdzību un, nepieciešamības gadījumā, atstātu savus bērnus nedēļas nogalēs vai brīvdienās.
Nākošā un noslēdzošā NORDPLUS projekta aktivitāte plānota 2013. gada maijā, kad Kokneses speciālajā skolā – attīstības centrā viesosies Jaagu pamatskolas skolotāju grupa, lai gūtu interesantas zināšanas un popularizētu savu pieredzi.
E. Ivanāne
direktores vietniece metodiskajā darbā