Latvijā vispārizglītojošajās skolās mācās arvien vairāk bērnu ar speciālām vajadzībām, tādējādi realizējot iekļaujošu izglītību. Izglītības likums nosaka, ka ikvienam ir tiesības uz kvalitatīvu un iekļaujošu izglītību, kas tiek skaidrota kā process, kurā tiek nodrošinātas visu skolēnu daudzveidīgās vajadzības, palielinot līdzdalības iespējas un samazinot iespējas būt izslēgtiem no izglītības procesa, jo visi skolēni mācās atbilstoši savām spējām un attīstības līmenim, saņem atbilstošu palīdzību. Lai nodrošinātu kvalitatīvu mācību procesu izglītojamiem ar speciālām vajadzībām, pedagogu zināšanas par iekļaujošās izglītības jomu nereti ir nepietiekamas.
Kokneses pamatskola – attīstības centrs ir izglītības iestāde, kura īsteno speciālo izglītību trīs pakāpēs (pirmsskolas, pamatskolas, profesionālās pamatizglītības), sniedz metodisku un konsultatīvu palīdzību skolotājiem, izglītojamiem, viņu likumiskajiem pārstāvjiem, plāno un vada kursus, konferences un seminārus. Lai palīdzētu organizēt kvalitatīvu izglītības procesu skolēniem ar speciālām vajadzībām un sniegtu atbalstu reģiona skolu pedagogiem, izglītības iestādes speciālās izglītības attīstības centra speciālisti sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju 2024.gadā realizēja divas bezmaksas pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programmas astoņām dalībnieku grupām: “Lasītprasmju attīstīšanas stratēģijas un atbalsta pasākumi lasīšanas veicināšanai izglītojamiem ar speciālām vajadzībām” un “Labbūtības veicināšana izglītības procesā vardarbības risku novēršanā, stratēģijas izglītojamo uzvedības vadīšanai un korekcijai”. Kursus “Lasītprasmju attīstīšanas stratēģijas un atbalsta pasākumi lasīšanas veicināšanai izglītojamiem ar speciālām vajadzībām” noklausījās 100 dalībnieki, kas piedāvāto saturu novērtēja pozitīvi, uzsverot, ka tēma ir aktuāla, iegūtās zināšanas, lektoru praktiskie ieteikumi tiks izmantoti ikdienas izglītības procesā, jo lasīšana, lasītā izpratne ir pamats veiksmīgai jebkura mācību priekšmeta apguvē. Tie tiek raksturoti kā saturiski piepildīti un piemēroti mērķauditorijai, tie sniedz ierosmi pašizglītībai, lektori veiksmīgi sabalansēja teoriju ar praktiskiem piemēriem, aktualizēja dažādo atbalsta pasākumu nozīmi lasītprasmes pilnveidošanai, lasītā izpratnes paaugstināšanai, piedāvāja daudzveidīgas metodes, kas var tikt variētas un pielāgotas – atkarībā no teksta satura, veida, izglītojamā vecumposma un spējām. Pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kursus “Labbūtības veicināšana izglītības procesā vardarbības risku novēršanā, stratēģijas izglītojamo uzvedībai un korekcijai” apmeklēja 57 dalībnieki, kas aptaujas anketās atzīst – labbūtība skolā ietver daudzus aspektus – no fiziskās un garīgās veselības līdz sociālajai un emocionālajai labbūtībai. Līdz ar to, lai nodrošinātu vispusīgu un ilgtspējīgu izglītības pieredzi, ir svarīgi pievērst uzmanību visiem šiem faktoriem. Dalībnieki atzina, ka kopīgs labbūtības veicināšanas darbs var veidot pozitīvu ekosistēmu, audzēkņu izaugsmi un panākumus. Mērķtiecīgi strādājot šajā jomā, skola var kļūt par vietu, kur izglītojamie ne tikai mācās, bet arī aug un attīstās par veiksmīgu indivīdu.
Kokneses pamatskola – attīstības centrs saka paldies visiem 157 pedagogiem no Madonas, Aizkraukles, Ogres, Ķekavas novadiem un Rīgas, Jūrmalas, Valmieras un Jelgavas pilsētām par aktīvu iesaistīšanos kursos, savstarpēju dalīšanos pieredzē, viedokļiem, vērtīgajiem ierosinājumiem un laba vēlējumiem. Ceram, ka iegūtās zināšanas būs vērtīgs atbalsts katra dalībnieka profesionālās un personiskās izaugsmes veicināšanā. Uz tikšanos nākamajos izglītojošajos pasākumos Kokneses pamatskolā – attīstības centrā!
Ineta Gerasimova
metodiķe
Kokneses pamatskola – attīstības centrs