Lasītprasmes apguve ir viens no bērnu izglītošanas un attīstīšanas svarīgākajiem priekšnoteikumiem. Lielākoties bērni apgūst lasīšanas pamatus jau sākumskolā, tomēr līdz lasīšanai ar prieku un izpratni ejams grūts ceļš. Lasītprasme tiek skatīta kā visaptveroša spēja izprast, izmantot un pārdomāt rakstu valodas formas, lai iegūtu personīgo un sociālo piepildījumu. Lasītprasme ir spēja atveidot skaņas ar burtiem, savienot burtus vārdos, uztvert, izprast, analizēt un novērtēt rakstītu tekstu, apzināties lasīšanas mērķi un izvēlēties atbilstošu lasīšanas veidu. Tās apguve ir viens no bērna izglītošanas un attīstīšanas svarīgākajiem priekšnoteikumiem, kas attīstās pirmsskolas un sākumskolas posmā.
Kokneses pamatskolas – attīstības centra direktores vietniece izglītības jomā E.Ivanāne un logopēde N.Bāliņa 2023.gada 24.oktobrī piedalījās Aizkraukles novada Izglītības pārvaldes organizētajā pasākumā izglītības iestāžu atbalsta speciālistiem un dalījās pieredzē par lasītprasmes veicināšanas iespējām.
E.Ivanāne akcentēja, ka sākotnēji bērns mācās tikai lasīt. Lasīšana ir sarežģīta sensoriskās domāšanas prasme zīmju uztveršanai un to veidojošo jēdzienu artikulācijai, kas ietver vārdu kodēšanas (skaņu pārveidošana burtos) un dekodēšanas (burtu pārveidošana skaņās, skaņu sapludināšana, veidojot pazīstamus vārdus) prasmes. Vēlāk lasīšanu vairs nemācās tikai lasīšanas pēc, jo tā kļūst par veidu, kā iegūt informāciju, tātad zināšanas – mēs lasām, lai mācītos. Pasākuma dalībniekiem bija iespēja iepazīties ar daudzveidīgiem lasīšanas un klausīšanās prasmju attīstīšanas veidiem, mācīties diagnosticēt lasīšanas grūtības izglītojamiem ar speciālām vajadzībām saņemt un ieteikumus lasītā teksta izpratnes veicināšanai.
N.Bāliņa piedāvāja iepazīties ar logopēdiskajiem mācību materiāliem, kuri izstrādāti, lai veicinātu bērnu valodas attīstību. Jau agrīnā vecumā bērnu interese par dažādām skaņām. Interese par valodas ritmu veicina arī bērna uzmanības attīstību pret runas skanisko aspektu, kā arī attīsta fonemātisko dzirdi. Ritma izjūtas pilnveidošanai var izmantot mūzikas instrumentus un dažādus skaņu rīkus. Piemēram pašgatavotas ādas bungas ritma kompozīciju veidošanai, skanošas rotaļlietas, kas atgādina kādu valodas skaņu vai zilbi. Tas noder skaņu automatizēšanai. Apgūt zilbju veidošanas prasmes palīdz burtu grafiskie attēli. Vārdu veidošanai izmanto zilbju kartītes vai neliela izmēra klucīšus, uz kuriem uzlīmētas zilbju kartītes. Rotaļas veidā, izglītojamie apgūst prasmi savienot zilbes – klucīšus ar zilbēm met līdzīgi kā metamo kauliņu un meklē attiecīgo zilbi, lai veidotos vārds. Kad apgūti vārdi, tos savieno teikumos, ievērojot latviešu valodas gramatikas likumus – secīgi novieto vārdu kartītes, beigās pievienojot vajadzīgo pieturzīmi. Arī gramatikas mācīšanai, teikuma robežu noteikšanai, vārdu sapludinājumu kļūdu labošanai, veiksmīgi var izmantot dažādus vizuālos elementus – krāsainas plāksnītes, viena plāksnīte atbilst vienam vārdam. Garāks vārds – garāka plāksnīte, īsāks vārds – īsāka. Teikuma beigās vajadzīgā pieturzīme. Redzes uztveres attīstīšanai, izglītojamiem palīdz vārdu saskatīšana burtu juceklī vai teikumu veidošana pēc shēmas.
Semināra dalībniekiem bija iespēja arī pašiem izmēģināt dažādas metodes, ko piedāvā bērniem lasītprasmes veicināšanai un apgūšanai, un, praktiski darbojoties, apstiprinājās atziņa, ka mācīties caur rotaļu ir vieglāk un interesantāk. Kokneses pamatskolas – attīstības centra speciālistes uzsvēra, ka vizuālie logopēdiskiem mācību materiāli sniedz labāku rezultātu rakstītprasmes un lasītprasmes apguvei un traucējumu korekcijai visiem izglītojamiem, ne tikai tiem, kuriem nepieciešams speciāls atbalsts, un ieteica tos ikdienā izmantot, radot interesi un prieku par valodas apguvi.
Vairāk metodiskos un mācību materiālus var atrast Kokneses pamatskolas – attīstības centra mājaslapā, kur to klāsts regulāri tiek papildināts:
http://koknesespamatskolaac.lv/latviesu_valoda_un_literatura
Inese Svence, Elīna Ivanāne,
direktores vietnieces
Kokneses pamatskola – attīstības centrs