Cilvēka ķermenis ir radīts kustībām, tādēļ, jo vairāk laika veltīsim gan savām, gan bērnu fiziskajām aktivitātēm, jo lielāks būs ieguvums veselībai un vispārējai attīstībai. Tomēr pēdējo gadu pētījumi medicīnā parāda, ka arvien biežāk bērniem jau agrā vecumā parādās stājas, gaitas un mugurkaula problēmas. Lai to novērstu, svarīga ir ergonomiski pareizi iekārtota vide, pietiekamas fiziskās aktivitātes un, ja nepieciešams, arī dažādu speciālistu apmeklēšana, veselības stāvokļa izvērtēšana un ieteikumu ievērošana.
Viena no grūtāk risināmām problēmām mācību un audzināšanas procesā ir neatbilstošas izglītojamo uzvedības klātbūtne. Uzvedības radītās problēmas ietekmē gan pedagoga darbības kvalitāti, gan bērnu mācību sasniegumu rezultātus. Risinot problēmas, būtiski ir saprast, ka palīdzība ir nepieciešama gan tam, kuram ir uzvedības traucējumi, gan tam, pret kuru uzvedības negatīvās izpausmes tiek vērstas.
Mūsdienu strauji mainīgajā laikmetā skola vairs nevar būt tikai zināšanu avots. Lai bērni spētu veiksmīgi dzīvot nākotnes sabiedrībā, viņiem ir nepieciešamas gan atbilstošas zināšanas, gan prasmes tās lietot, gan arī spēja arvien apgūt ko jaunu. Šodienas skolotāju būtība ir spēja pielāgoties, mainīties līdzi laikam un vēlēšanās mācīties, sasniedzot ikdienas darba mērķi – sniegt bērniem izpratni par apgūto prasmju lietošanu reālās situācijās. Ikvienā skolā ir nepieciešams veidot stimulējošu un atbalstošu vidi, kurā bērni var attīstīt savus talantus un intereses, darboties pie reāliem projektiem un problēmu risināšanas uzdevumiem, kas saistīti ar dzīves realitāti, tādejādi veicinot radošumu, sadarbību un kritisko domāšanu, ņemot vērā skolēnu individuālās vajadzības un mācīšanās stilus.
Atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likumā ietvertajai definīcijai “bērns ar īpašām vajadzībām” ir bērns, kuram sakarā ar slimības, traumas vai iedzimta defekta izraisītiem orgānu sistēmas funkciju traucējumiem ir nepieciešama papildu medicīniskā, pedagoģiskā un sociālā palīdzība neatkarīgi no tā, vai likumā paredzētajā kārtībā ir noteikta invaliditāte, kas garantē ikvienam “tādas pašas tiesības uz aktīvu dzīvi, tiesības attīstīties un iegūt vispārējo un profesionālo izglītību atbilstoši savām fiziskajām un garīgajām spējām un vēlmēm, kā arī tiesības piedalīties sabiedriskajā dzīvē”.
“Erasmus+” ir ES programma izglītības, apmācības, jaunatnes un sporta atbalstam Eiropā. 2021.–2027. gada programma īpašu uzmanību pievērš sociālajai iekļaušanai, zaļajai un digitālajai pārejai, kā arī jauniešu iesaistei demokrātiskajā dzīvē, tā atbalsta prioritātes un darbības, kas noteiktas Eiropas izglītības telpā, Digitālās izglītības rīcības plānā un Eiropas Prasmju programmā.
Valmieras Gaujas krasta vidusskolā – attīstības centrā sadarbībā ar Izglītības un Zinātnes ministriju un Valsts izglītības satura centru 2024.gada 28.februārī notika seminārs – diskusija Latvijas speciālās izglītības attīstības centriem.