Laikā, kad izglītības sistēmā notiek pārmaiņas, pedagogiem ir svarīgi dalīties pieredzē un iegūt jaunas kompetences. 2025. gada 29. janvārī Kokneses pamatskola – attīstības centrs uzņēma viesus no Madonas pirmsskolas izglītības iestādes “Kastanītis”. Skolotāji vēroja rotaļnodarbības, apmeklēja logopēda un psihologa nodarbības, saņemot iedrošinājumu un pārliecību savam turpmākajam darbam, guva daudz jaunu ideju, iedvesmu, kā arī praktiskas metodes pedagoģiskā procesa īstenošanai. Metodiskā dienas noslēgumā Madonas pedagogiem bija iespēja saņemt atbildes uz sev interesējošiem jautājumiem par izglītības procesa organizēšanu bērniem ar speciālām vajadzībām un ieteikumus ikdienas darba plānošanai.
Mūsdienu izglītības iestādēs atbalsta komandas loma kļūst arvien nozīmīgāka izglītojamo vispusīgas attīstības un labklājības nodrošināšanā. Tās darbs ir vērsts uz individuālu pieeju ikkatram, palīdzot pārvarēt mācību un emocionālās grūtības, kā arī veicinot pozitīvu un iekļaujošu mācību vidi.
Latvijā vispārizglītojošajās skolās mācās arvien vairāk bērnu ar speciālām vajadzībām, tādējādi realizējot iekļaujošu izglītību. Izglītības likums nosaka, ka ikvienam ir tiesības uz kvalitatīvu un iekļaujošu izglītību, kas tiek skaidrota kā process, kurā tiek nodrošinātas visu skolēnu daudzveidīgās vajadzības, palielinot līdzdalības iespējas un samazinot iespējas būt izslēgtiem no izglītības procesa, jo visi skolēni mācās atbilstoši savām spējām un attīstības līmenim, saņem atbilstošu palīdzību. Lai nodrošinātu kvalitatīvu mācību procesu izglītojamiem ar speciālām vajadzībām, pedagogu zināšanas par iekļaujošās izglītības jomu nereti ir nepietiekamas.
Iekļaujošā sabiedrībā tiek cienītas un atbalstītas visu sabiedrības locekļu tiesības uz izglītību, sociālo aizsardzību un iesaisti darba tiesiskajās attiecībās neatkarīgi no viņu etniskās izcelsmes, tiesiskā statusa, veselības stāvokļa vai citām atšķirībām, kas var kļūt par atstumtības cēloņiem. Dažādība ir resurss un vērtība, tā ir iespēja mācīties ieklausīties, pamanīt, palīdzēt, atbalstīt, uzticēties un uzņemties atbildību. Tikai kopā darbojoties un meklējot atbildes, varam veidot iekļaujošu sabiedrību, kurā tiek akcentēta katras personas ar garīga rakstura traucējumiem unikalitāte un stiprās puses, lai nodrošinātu ikviena spējām atbilstošu izglītību un iekļaušanos darba tirgū.
Kokneses pamatskola - attīstības centrs, kura nodrošina speciālās izglītības attīstības centra funkcijas, aicina izmantot izglītības iestādes speciālistu piedāvātās bezmaksas konsultācijas un saņemt pedagoģisku un metodisku palīdzību:
Lasīt visu ziņuKokneses pamatskolas – attīstības centra direktore A.Ščerbinska un direktores vietniece metodiskajā darbā I.Svence 2024.gada 13.decembrī Jelgavas pamatskolā “Valdeka” – attīstības centrā piedalījās speciālās izglītības iestāžu attīstības centru seminārā par pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveidi un risinājumiem individuālo izglītības programmas apguves plānu veidošanā. Semināra dalībnieki kopā ar Valsts izglītības satura centra vadītāja vietnieci – departamenta direktori I.Ozolu diskutēja par pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveidi, iespējām un risinājumiem, kā arī speciālās izglītības iestāžu – attīstības centru nozīmi izglītības procesā. Izglītības un zinātnes ministrijas Izglītības departamenta direktora vietniece iekļaujošās izglītības jautājumos O.Ozola, un Valsts izglītības satura centra Iekļaujošās un speciālās izglītības nodaļas vadītāja A.Falka informēja par plānotajām izmaiņām individuālās izglītības programmas apguves plānu izstrādē, kā arī kopā ar klātesošajiem veidoja iespējamos modeļus un atbilstošākos risinājumus.
Pedagogiem kvalitatīva un mūsdienīga izglītības procesa nodrošināšanai ir nepieciešams atbalsts un drauga pleca sajūta, kā arī dalīšanās savstarpējā pieredzē par mācību stundas plānošanu un vērtēšanu kā sistēmu. Kokneses pamatskolas – attīstības centra Individuālās mācību jomas pedagogi 2024.gada 27. novembrī viesojās Rēzeknes pamatskolā – attīstības centrā, lai iepazītos ar skolu, gūtu ieskatu efektīvu metožu pielietošanā izglītojamiem ar speciālām vajadzībām. Metodiskās dienas gaitā vērojām atklātās stundas, piedalījāmies izglītības metodiķes Aļonas Viļumas vadītajā diskusijā par vērtēšanu un individuālo izglītības programmu apguves plānu sastādīšanu noskatījāmies pārsteiguma priekšnesumu – muzikāli teatralizētu uzvedumu par viltīgo un slinko saimnieku. Ciemošanos noslēdzām ar ekskursiju pa skolu, ko vadīja direktora pienākumu izpildītāja Ilona Saule.